Träning på Vålbacken

Publicerad 2016-01-07 14:54:09 i Allmänt,

Igår var vi iväg och tränade Rallylydnad på Vålbacken. Det var jag och gyda, Anna och Tex och Eve och Kejjo. Vi la upp passet som en tävlingsträning med två starter var på en och samma bana. Första gången för oss alla att köra en hel bana i fortsättningsklassen(iaf för mig haha). 
 
Gydas första "start" gick så jäkla bra förutom en liten omstart i början. Hon gick så himla bra i starten och förbi 8:ans frestelse, lite småfel från mattes sida och lite tappat fokus från gydas, men så himla nöjd med första banan. 
 
Efter första banan tog vi en paus och satt på läktaren och kollade under tiden de andra gick bana(brukar tagga gyda lite till att jobba..), sedan gick vi in och värmde upp lite grann innan start. Denna gång gick det lite sämre, hon luktade på båda frestelserna(en kampleksak och en burk med gott godis) och hade tappat fokuset ganska mycket. Trots detta gjorde hon som ja sa ändå, jag är supernöjd att hon höll sig vid mig trots de andra hundarna som stod inte så långt ifrån, första gången vi går bana utan koppel nämligen. Men jag får vara nöjd med damen, hon har kommit långt! Matte måste som vanligt lära sig sänka kraven lite.. haha.
 
Att förbättra till nästa träning
  • Upplägget
    Göra upplägget mer likt en tävling, ha ett bättre upplägg så man vet exakt vad man ska göra
  • Uppvärmningen
    Värma upp kort och intensivt, paus(tagga), kort uppvärmning innan start. Bättre/roligare belöningar. Köra mer lek, mindre köttbullar.
  • Pauserna
    Köra längre pauser och kortare träningspass
  • Veta när vi ska ge oss!
    Inte nöta längre än hon orkar då hjärnan stängs av lite och vi inte får ut något av det
  • SLAPPNA AV OCH ANDAS
 
Nu hoppas vi på att kunna boka in en till träningstävling innan den riktiga tävlingen(DEBUTEN i fortsättningsklass 31 jan..).
 
Fortsatt trevlig torsdag!
 
 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Jag som driver bloggen heter Nichole och är diplomerad hundinstruktör, klickerinstruktör och rallymixinstruktör. Jag arbetar under Hundens Utbildningsakademi och är stationerad i Östersund. Jag erbjuder kurser och rådgivning. I bloggen får du följa mina tankar och upplevelser, om hundar och allt som rör sig däromkring.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela