Summering av året 2015!

Publicerad 2015-12-25 14:21:00 i Allmänt,

Nu var det dags igen för en liten summering av året som varit. Det känns som om det var igår jag gjorde detta fast för året 2014. Tiden går för fort. Hur som helst, här kommer en massa bilder och lite text om hur mitt år har varit inom hund.
 
UTBILDNINGAR
Startklassutbildning-HUA/ Ystad
I maj var det dags för att utbilda sig vidare inom den härliga sporten "Rallymix", denna gång inom klassen, "Startklass". Startklass är Rallymixens andra klass(av 6) och det är nu sporten börjar visa sin riktiga härliga, varierade och häftiga sida. Detta var även första gången Gyda följde med till Ystad. Gyda skötte sig jätte bra och det var supertrevligt att få träffa alla igen och inte minst Josefine och Bonnie(Gydas kullsyster).
 
Lydnadsläger-K9ability/ Östersund
 
I början av juli deltog jag på ett lydnadsläger för Sophie Schelin på K9ability här i stan. Jag deltog utan hund för att få en inblick i sporten "lydnad" och nya sätt att jobba på. Lägret höll på en hel helg i strålande sol(väldigt ovanligt haha) och jag är supernöjd med allt vad det innehöll. Detta år började jag och Gyda med andra ord vår träning inom sporten "lydnad" på riktigt.
Jag kommer fortsätta gå kurser hos olika tränare för att själv utveckla mitt sätt att träna hund. Det är viktigt att man inte fastnar tycker jag då man har mycket att lära av andra. "Hundens utbildnings akademi följer ju trots allt utvecklingen."
 
HUNDKURSER
Rallymix/ Träningsklass
Av alla mina kurser är Rallymix den som är populärast och enligt mig, sticker ut mest. Det är så himla kul att lära ut denna sport och se hur de mest "tävlingsrädda" människorna ge sig ut och tävla både inom sporten Rallymix, men även inom andra hundsporter. Det är verkligen en superbra sport att börja med, att bygga upp en positiv känsla för både dig och din hund gällande hundträning, har du inte testat än, så gör det! Jag har hållt några kurser detta år, jag kommer lägga upp lite bilder från olika kurser jag haft, i o-ordning för sådant minne har jag inte, haha.
 
Rallymix/ Startklass
 
Detta år har jag även kunnat erbjuda kurser inom fortsättningsklassen i Rallymix, "Startklass". Denna kurs kan alla som gått "träningsklass" gå. Som man hör på namnet, så äre nu sporten startar på riktigt. Sporterna som "Freestyle" och "Agility" börjar nu blandas in i sporten.
 
Övriga kurser/ kortkurser - Valp/grundkurs
 
Året har självklart även bjudit på andra kurser som Inkallning, följsamhet och valp/grundkurser. Tyvärr har jag lite dåligt med bilder från dessa kurser, målet under nästa år är att skaffa en ny och bra kamera då in nuvarande gett upp nästan. Hur som helst, dessa kurser är alltid lika roliga, mycket privatkurser har det varit detta år vilket alltid är lite extra då man får fokusera till 100% på samma hund och människa. Det är ett underbart jobb att få jobba med hundar och männsikor, man får lära känna mycket härliga människor och självklart även hundar.
 
HUNDTRÄNING
 
Hundträningen för Gyda och min del har kickat igång rejält detta år! Vi har förutom Rallymixen och Rallylydnaden, gett oss an sporten Lydnad som vi båda verkligen älskar. Jag har detta år jobbat väldigt mycket med engagemanget(viljan att jobba) då Gyda är en fruktansvärt lättlärd och taggad dam men helst jobbar på hennes villkor. Såhär i slutet av året kan jag bara säga att jag är så jävla stolt över oss båda, vilken skillnad från i början av året! Vårat sammarbete och Gydas engagemang till att jobba är helt annan. Hårt arbete lönar sig.
 
TÄVLINGAR
Rallymix SM/NM Falköping
Eftersom jag är själv som instruktör här uppe(eller jag har varit under året iaf) så har tävlingarna inom Rallymix blivit ganska begränsade.. Jag och Gyda gjorde våran tävlingsdebut i Rallymix Träningsklass detta år i Augusti på SM och NM i Falköping. Vilken debut! Två dagars tävling i enorm värme med en 5e placering båda dagarna. Så himla nöjd! Med andra ord har jag och Gyda två godkända resultat i Rallymix Träningsklass och är ett godkänt resultat ifrån att flytta upp oss till Startklass. Lite extra roligt var att på SM stod det tre stycken amstaff på pallplatsen med EXAKT samma poäng. Grattis till Josefine som hamnade på pallplats båda dagarna!
 
Rallylydnad/ RLDN titel
 
Detta år har varit vårat "Rallylydnads år" kan man säga. Vi har lyckats samla på oss 3 godkända resultat i Nybörjarklass detta år, inte utan slit! Mattes tävlingsnerver och dåligt med träning innan tävlingarna har visats på några av våra resultat. Men skam den som ger sig! Nu kan Gyda titulera sig som RLDN Firewood´s this song saved my life. Det som glädjer mig är att nästan varje tävling har vi fått kommentaren "glatt ekipage" eller "glad hund" vilket jag tycker är väldigt viktigt. Vi planerar debut i nästa klass redan i början av nästa år, håll utkik!
 
UTSTÄLLNING
Kistamässan/ Internationell
 I början av året for vi till Kistamässan och ställde ut Gyda. Gyda fick Excellent och blev 2.a i sin klass. Gyda var fruktansvärt osäker i denna mijö så jag beslöt mig för att lägga utsällningen på is och planerade att ställa under sommaren på utomhusutställningarna istället. Målet var den internationella utställningen i Svenstavik som ligger bara några mil härifrån, men jag missade sista anmälan till detta tyvärr.(Bilderna är från stockholms hundmäss 2014 då jag tyvärr inte har några bildern från kistamässan)
 
Svenstavik/ inofficiell
HP, BIR, BIG
 
I Novemer anmälde jag Gyda till en inomhusutställning för att testa inomhusmiljö igen då Svenstavik hade en inofficiell utställning(dvs. det brukar inte vara lika mkt hundar och människor). Hennes känsla på utställningen var perfekt! Hon sprang gladeligen runt i ringen med mig och var bara lite stressad i början men kunde varva ner och sova utan problem. Underbart! Gyda var den enda amstaffen att ställas ut så hon Fick HP, BIR och vann även senare BIG! Vi blev däremot oplacerad i BIS-finalen, men så nöjd med detta resultat.

Nu siktar vi mot våra nya mål för 2016..
TACK FÖR I ÅR!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Jag som driver bloggen heter Nichole och är diplomerad hundinstruktör, klickerinstruktör och rallymixinstruktör. Jag arbetar under Hundens Utbildningsakademi och är stationerad i Östersund. Jag erbjuder kurser och rådgivning. I bloggen får du följa mina tankar och upplevelser, om hundar och allt som rör sig däromkring.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela