Barn med hundar/Hundar med barn

Publicerad 2014-10-16 10:54:00 i Allmänt,

Jag tycker att det är intressant hur vi människor ser en självklarhet i att en hund SKA läras(helst kunna redan från födseln) umgås rätt med barn. Det är så viktigt att hunden respekterar de små individerna då det faktiskt är barn, de är små och försvarslösa. De är alltid oskyldiga. 
 
Stämmer detta? Ja det stämmer ABSOLUT att detta är människans inställning till det hela, dock är det ologiskt och själviskt av människan att ta detta för givet och ännu värre, bara se det från barnet eller människans perspektiv. Ska en unge få slita i öron, nos, svans, ben, mun osv osv, bara för att det är gulligt? Jag tycker inte det är gulligt då det allt för ofta går för långt. Hunden får inte säga ifrån, då avlivas den för den är aggresiv och farlig. Om vi tycker hundar är för "på","jobbiga" eller ivägen så har vi all rätt att säga ifrån. Varför får inte hundar säga till att "Du är för nära", "Det där gjorde ont" eller "Jag känner mig trängd nu"? Det är elakt av människan.
 
Min åsikt är att det är MINST lika viktigt att lära barn hur de ska umgås och handskas med hundar, som det är att lära hundar umgås och handskas med barn. Hundar är oftast för snäll ändå och låter barn klänga och klämma, det är människans ansvar att "tygla barnen".
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Jag som driver bloggen heter Nichole och är diplomerad hundinstruktör, klickerinstruktör och rallymixinstruktör. Jag arbetar under Hundens Utbildningsakademi och är stationerad i Östersund. Jag erbjuder kurser och rådgivning. I bloggen får du följa mina tankar och upplevelser, om hundar och allt som rör sig däromkring.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela