GE OSS EN CHANS

Publicerad 2015-12-31 19:58:34 i Allmänt,

Då var vi här igen, 26 mil hemifrån, redo att fira in en underbar nyårsafton i Gäddede. De är ett perfekt sätt för mig att fira in ett nytt år på, med familjen, med hunden, sambon, i soffan, med gotta osv osv. Jag skulle dessutom inte kunna göra på något annat vis, varför? Jo, för min hund klarar inte av detta kaos med fyrverkerier.
 
Jag skulle önska att det fanns någon lag att man bara får smälla en viss tid under nyårsfton, det skulle hjälpa oss med dessa livrädda stackars djur att planera in våran dag bättre. Som det är nu så är vi chanslösa. Det spelar ingen roll om det är tre dagar innan nyår, på morgonen, förmiddagen, eftermiddagen eller vid tolvslaget på nyår, en raket kan komma när som helst och var som helst. Det är en jäkla ständig oroskänsla.
 
Några av mina vänner har bokat hotellrum på ett skottfritt område, flera månader innan nyår, andra vänner sitter i en källare med sina hundar för att slippa utsätta dom för fyrverkerier, en annan spenderar hela sitt nyår med att åka runt i bilen för att på något sätt komma undan detta kaos osv osv.. listan kan göran LÅNG. Vi själv åker hit, till Gäddede, en by långt ifrån allt annat. Trots detta blir min hund utsatt för spontana smällare under förmiddagspromenaderna. Vid tolvslaget kommer min hund lägga sig under sängen och bli kvar där resten av kvällen/natten.
Ska det behöva vara såhär?? Försök tänka att det är era barn det gäller. Era barn blir rädd, dom skakar och kissar på sig av rädsla så ni måste gömma er i en källare denna dag, varje år, en gång om året, för JA, vi ser våra djur som våra barn. Vissa av oss kommer aldrig få fira nyår som ni andra.
 
GE OSS EN CHANS. Snälla, smäll inte rakter/fyverkerier/smällare flera dagar innan nyår, smäll inte precis utanför andras hem, smäll inte raketer annat än på nyårskvällen, ge djuren en chans. SNÄLLA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Jag som driver bloggen heter Nichole och är diplomerad hundinstruktör, klickerinstruktör och rallymixinstruktör. Jag arbetar under Hundens Utbildningsakademi och är stationerad i Östersund. Jag erbjuder kurser och rådgivning. I bloggen får du följa mina tankar och upplevelser, om hundar och allt som rör sig däromkring.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela