MIN största skräck i att skaffa hund

Publicerad 2014-07-30 09:37:17 i "Kamphunden", Allmänt, Privat,

Jag hamnade i en intressant diskussion häromdagen med mina kompisar, angående "okopplade hundar". Det här samtalsämnet är alltid lika frustrerande för mig och det kommer förmodligen alltid att vara.
 
Varför? Jo, jag kan inte acceptera att folk går lös med sina hundar huxflux utan att tänka, det kan komma en ensam hund runt ett hörn och ägarn ser man inte en skymt av, det kan vara en hund som vänder riktning mot något eller någon annan utan att ägarn uppmärksammar detta, osv osv. Jag älskar hundar och blir glad över att se hundar när jag är ute, men när jag ser en nonchalant ägare med en lös hund som okontrollerat springer fram till mig eller någon annan, så blir jag skeptisk och lika upprörd varje gång(på ägarn, inte hunden!). Som sagt, jag älskar hundar och har EGENTLIGEN inget problem personligen med att en hund springer fram till mig, men andra människor kan ha och därav ser jag det som riktigt respektlöst. Det spelar ingen roll om hunden "bara vill hälsa", eller "bara vill leka", tänk om inte jag vill hälsa eller leka?
 
En annan bidragande faktor är om jag själv har en hund, jag har koll på min hund och har den kopplad, det kommer en lös hund och hoppar på min hund, vad gör jag? och vad kan hända? Jag som snart ska skaffa hund känner mig inte alls bekväm med att se alla dessa lösa hundar med ägare som inte har ett dugg koll(fast dom tror det). Speciellt inte då jag ska skaffa en ras som är så jäkla utsatt med dåligt rykte och gud vet vad redan, rasen jag kommer att ha skulle nog inte tveka på att försvara sig i ett sånt här tillfälle(att bli påhoppad av en okänd hund när den själv är kopplad), och ta det inte fel, men det är vell klart den skulle göra det?! Sen hur det än är och vems fel det än är, så är det jag som "Kamphundsägare" i det fallet som skulle åka på det. Ingen snack om saken. Det här är nog den största skräcken jag har i att skaffa hund, att genom någon annans nonchalanta attityd, bli utsatt, spelar ingen roll vilken ras jag hade skaffat, det är fortfarande min största skräck och jag är förmodligen inte ensam.
 
Snälla, koppla era hundar ute på promenader speciellt där ni vet att det kommer vara andra hundar och människor. Olyckor händer, hundar smiter och allt som hör till, MEN det är inte ett val vi gör, det är skillnad. Vi är bara mänskliga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Jag som driver bloggen heter Nichole och är diplomerad hundinstruktör, klickerinstruktör och rallymixinstruktör. Jag arbetar under Hundens Utbildningsakademi och är stationerad i Östersund. Jag erbjuder kurser och rådgivning. I bloggen får du följa mina tankar och upplevelser, om hundar och allt som rör sig däromkring.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela