"Klicker" och "klickerträning"

Publicerad 2014-12-04 13:29:55 i Allmänt, Träningstips!,

Jag fick en önskan häromdagen att göra ett inlägg om "klicker". Jag älskar att skriva om allt som har med hund och hundträning att göra, men är dålig själv på att komma på om VAD jag ska skriva, så detta gillade jag starkt! skicka in mer förslag Om vad ni vill läsa om.
 
Är inte klicker och klickerträning samma sak?
Jag tänker börja med att förklara att klicker och klickerträning inte är samma sak. Många gånger tror folk att så länge man har en klicker i handen och en hund framför sig, så "klickertränar" man, detta är fel. Klickern i sig är endast en MARKÖR som används som hjälpmedel i träningen, den markerar de rätta beteendet. En klicker är inte en magisk dosa som hundarna älskar när man trycker på, utan man måste först betinga in detta "klick" till något positivt. En markör behöver inte ens vara en klicker, det kan vara rösten eller andra konsekventa och "annorlunda" ljud(ljud som inte dyker upp i vardagen förutom vid träning). En markör kan alltså rent teoretiskt vara ordet "bra!". Att använda ord istället för en klicker som markör, är enligt mig svårare. Vi människor är bra på att ändra våra tonlägen från Bra! Till ett djupare braaaa, eller ett skarpare braa!! och därmed försvinner markörens funktion. En markör ska skilja sig från mängden och vara konsekvent i sitt ljud. Att använda ordet "bra" som markör är dessutom ett ganska stort misstag då vi oftast säger bra(vill jag hoppas) till våra hundar många gånger under en dag. I och med att markören ständigt används med utebliven belöning så blir det en såkallad "utsläckning" på markören. Klickern har inte längre något värde, det leder inte till något bra och den tappar därför sitt värde för hunden. Betingningen avtar Med andra ord. Därför är den viktigaste regeln med klickern för mig:  "klick=belöning, ALLTID."
 
Klickerträning i sig är ett helt annat synsätt på hundträning, där handlar det om att bl.a. fånga och forma fram beteenden med olika hjälpmedel som t.ex. targets, kriterier och tillrättaläggande av miljö m.m. I klickerträning använder man sig som sagt av kriterier(trappsteg) för att få fram det beteende man vill ha i slutändan. T.ex. Så kan man inte räkna med att hunden ska kunna gå i koppel utan att dra förrän man faktiskt lärt den detta, där börjar man med små krav på hunden tills man senare kan kräva mer och mer av hunden. Jag ska inte gå in på klickerträning speciellt djupt då jag själv inte är en klickerinstruktör utan en instruktör med klickerinriktning, dvs. Jag använder mig av klickerträning och markör på mina kurser, men jag håller inte "klickerkurser".
 
Detta behöver/bör du skaffa för att kunna träna med markör
För att kunna jobba med markör bör du inskaffa dessa grejer!
En markör(klicker). Dessa finns i alla olika sorters former och varianter, denna markör använder jag mig av.
Hundgodis, små små bitar ska det vara då man i klickerträning jobbar med att belöna hunden så ofta som möjligt. Detta godis använder jag väldigt ofta på min hund då jag tycker det är klockrent att träna hemma i köket med, bitarna är redan så små så man slipper klippa till bitarna själv.
Och sist men inte minst, godisväska! För att få bort muta med godis(vilket blir lätt när man har allt godis i näven) så underlättar det något enormt med en godisväska när du tränar. En belöning ska gärna komma så snabbt som möjligt efter ett "klick" och därför bör man ha en godisväska vid träning tycker jag. Jag använder mig av denna på bilden, älskar den! Den har två lägen, stängd och helt öppen, så man kan lätt lämna de öppen utan att den åker igen. Finns även lite extra fack att placera visselpipa eller klicker i.
 
Detta är grunden för att träna med klicker/klickerträna, något riktigt viktigt är att klickerträning ska vara POSITIVT, inga tillrättavisanden eller "NEJ" när man tränar, utan klicka och belöna för beteenden du vill ha och ignorera beteenden du inte vill ha. Klickerträning ska vara kul för både människa och hund. Hunden kommer få bättre självförtroende och ni kommer lära er att samarbeta tillsammans, vad mer vill man ha?
 
Näst gång kommer jag skriva mer om belöningar, vad detta innebär, vilka olika belöningar det finns och lite tips och trix! 
 

Kommentarer

Postat av: Linn Jonasson

Publicerad 2014-12-04 22:33:52

Super! jag älskar idéen med att bara berömma det som är bra, och enkelt ignorera det andra.. känns mycket bättre än att "fya" :)

Svar: Skönt att höra! Helt rätt inställning om du frågar mig!:) Hoppas inlägget svarade någorlunda på dina frågor:) har du skaffat dig en klicker och börjat eller bara funderat?
Nichole Elofsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Jag som driver bloggen heter Nichole och är diplomerad hundinstruktör, klickerinstruktör och rallymixinstruktör. Jag arbetar under Hundens Utbildningsakademi och är stationerad i Östersund. Jag erbjuder kurser och rådgivning. I bloggen får du följa mina tankar och upplevelser, om hundar och allt som rör sig däromkring.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela