Att hälsa på allt och alla..

Publicerad 2014-08-15 17:19:00 i Allmänt, Privat, Träningstips!,

Det finns en hysteri bland folk som jag både hör och ser allt mer och mer av. Det handlar om detta med att låta hundar hälsa på varandra, eller ja.. att hundarna "SKA" hälsa på varandra rättare sagt. Anledningen till detta verkar vara tänket, "där är en hund, min hund är en hund= dom måste ju hälsa!" Visst är det trevligt att träffa på någon som också har hund och sedan låta hundarna hälsa/leka med varandra ett tag, det tycker ju alla är trevligt. Till en viss gräns såklart.
 
Jag själv känner ingen anledning till att låta hundar hälsa på ALLA man möter, eller förvänta sig att den VILL hälsa eller leka med ALLA hundar den möter. Hundar tycker vanligtvis det är superskojj att få springa fram och hälsa på andra hundar och ev dra till med lite lek ibland, det är ju skitskojj! MEN, gör alla det? I ALLA lägen? 
 
Jag älskar att vara runt människor, jag surrar sönder människor om allt mellan himmel och jord, MEN inte vill jag surra och hälsa på ALLA människor jag möter på en dag, vart jag än går. Hur trevligt det än låter så skulle det vara stressande för mig. Då till dit jag vill komma med detta.. att hundar ska hälsa på allt och alla under varje promenad man är ute på, är inte logiskt, detta utvecklas fort till stress för många hundar då de vet att promenad=hälsa och leka med allt och alla. Man får för mycket av det goda. 
 
Sen till ett ganska vanligt problem, att hundar sliter och drar i koppel och gnäller och skäller för att komma fram till alla hundar ute på promenad, kan även just bero på detta.. att den vet att "hund=alltid leka/hälsa, så har det ju alltid varit!" Och de kan inte behärska sig inför detta roliga möte helt enkelt. 
 
En viktig del i detta och en stor anledning till att detta inlägg blev till, är just detta med att man MÅSTE respektera hundägare som INTE vill låta hundarna hälsa. Det handlar kanske inte bara om grinighet, oartighet, att man har en odresserad hund, att hunden är aggressiv eller något sådant, det handlar kanske helt enkelt om att de vill inte hälsa just då och detta SKA respekteras. Samma där med om man har hunden lös där man vet att det kommer att komma hundar och människor, håll då för tusan koll på din hund och kom inte med ett argument som "Han är bara glad och vill leka", för det är kanske inte ömsesidigt och en olycka kan inträffa. Respektera varandra så kommer världen bli ett mysigare ställe för oss alla. Trevlig helg på er allihop!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Jag som driver bloggen heter Nichole och är diplomerad hundinstruktör, klickerinstruktör och rallymixinstruktör. Jag arbetar under Hundens Utbildningsakademi och är stationerad i Östersund. Jag erbjuder kurser och rådgivning. I bloggen får du följa mina tankar och upplevelser, om hundar och allt som rör sig däromkring.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela